Szkoła Podstawowa
Nr 17 Poznań

Projekt wnętrza Szkoły Podstawowej Nr 17 Poznań. Budynek szkoły zaprojektowany został w latach 80. przez poznańskich architektów, natomiast pierwsza inauguracja roku szkolnego w tym budynku nastąpiła w 1985 roku.

Budynek szkoły podstawnej zlokalizowany jest w centrum osiedla i wkomponowany w szatę roślinną na działce liczącej ok. 20 tys. m2.

Szkoła składa się z czterech przystających do siebie budynków. Celem projektu było stworzenie wnętrza szkoły podstawowej, przestrzeni przyjaznej dla najważniejszych jej użytkowników – dzieci, w której oprócz przestrzeni przeznaczonej do nauki istnieje miejsce na odpoczynek, integracje i zabawę z rówieśnikami, wnętrze, które swoim wyglądem oraz atrakcjami będzie wzbudzać zainteresowanie każdego dziecka.

W projekcie podjęto próbę szczególnej analizy przestrzeni i dostosowania jej do obowiązującego systemu kształcenia, nie zaburzając przy tym opracowanego schematu funkcjonowania szkoły, odpowiadając również na zapotrzebowania pedagogów.

We wnętrzu szkoły wyznaczone zostały miejsca specjalnie dedykowane dzieciom, dla odpoczynku i zabawy, których bardzo często brakuje w tradycyjnych szkołach. W związku z posiadaniem przez szkołę patrona – Józefa Ignacego Kraszewskiego – wybitnego polskiego pisarza, autora licznych utworów dla dzieci, wybrane przestrzenie szkoły zaprojektowane zostały w ten sposób, aby jak najbliżej zapoznać się z postacią pisarza oraz z jego twórczością, zachęcić tym samym (w dobie Internetu) w sposób atrakcyjny dla najmłodszych do czytania książek.

Budynek szkoły przeznaczony został na użytek 450 uczniów, uczęszczających od klas 1-6. Po wejściu do szkoły wchodzimy do holu, w którym po prawej stronie znajduje się lada informacyjna oraz siedziska umożliwiające rodzicom oczekiwanie na dziecko. Po lewej stronie holu znajduje się informacja graficzna dotycząca orientacji poszczególnych budynków i przestrzeni szkolnych.
Z przestrzeni holu wejściowego możemy udać się do budynku administracyjnego, bloku sportowego oraz do części dydaktycznej. Udając się na lewo od wejścia przechodzimy do budynku dydaktycznego, w którym na poziomie „zero” znajdują się szatnie. Każda klasa posiada własna szatnie, w której znajdują się szafki z miejscem na pozostawienie osobistych rzeczy oraz książek. Na tej samej kondygnacji znajduje się świetlica szkolna, której wnętrze wydzielone zostało na przestrzeń do nauki oraz odpoczynku i zajęć kreatywnych.

Na przeciwko świetlicy znajduje się pokój nauczycielski oraz dwie sale lekcyjne dla klas pierwszych. Na kondygnacjach od 1-2 znajduje się łącznie 16 sal lekcyjnych, 8 na kondygnacji 1 i 8, na kondygnacji 2 odpowiednio dla klas 1-6. Na każdym piętrze oprócz sal lekcyjnych znajduje się pomieszczenie do prowadzenia zajęć w mniejszej grupie, bądź zajęć indywidualnych, toalety damskie oraz męskie, a także toalety przystosowane dla osób niepełnosprawnych.

W sali lekcyjnej przewidziane zostały miejsca na 24 osoby oraz nauczyciela prowadzącego. Każda z sal lekcyjnych zaprojektowana została w taki sposób, że wygospodarowane zostało w niej miejsce stanowiące zaplecze na pomoce naukowe, a także na umywalkę. Ławki oraz krzesła w sali dopasowano odpowiednio do wzrostu dziecka i ustawiono na środku danego wnętrza. Dodatkowo w każdej sali znajduje się zabudowa ścienna – szafa umożliwiająca przechowywanie niezbędnych pomocy naukowych. Grafika zastosowana na panelach szafy ma przypominać rysunek dziecka, a wertykalne, białe fronty nachodzące na grafikę, mają imitować złudzenie „wymazywania” gumką. Na stropie zastosowane zostały sufity akustyczne wraz z odpowiednim oświetleniem.

Każda sala lekcyjna posiada przeszklenie w drzwiach, umożliwiające zajrzenie do wnętrza. Na korytarzach zaprojektowane zostały specjalne kolorowe siedziska dla dzieci – w formie mobilnej pufy oraz w formie stałego siedziska w niszach korytarzy. Siedziska zapewniają miejsce na odpoczynek pomiędzy zajęciami. Obie formy mebla posiadają specjalne wnęki na książki, zachęcając tym samym do zagłębienia się w interesującą lekturę.

Na kondygnacji 3 znajdują się sale tematyczne przystosowane do takich przedmiotów jak: informatyka, plastyka oraz muzyka. Cały bok dydaktyczny, w którym odbywają się zajęcia lekcyjne połączony jest ze sobą 3 klatkami schodowymi.

Na kondygnacji „0” części administracyjnej znajduje się stołówka szkolna. Wnętrze stołówki dzielą charakterystyczne ażurowe ściany, które wyznaczają miejsca do spożywania posiłku, w których dodatkowo ukryta jest konstrukcja tej przestrzeni. Na kondygnacji powyżej bezpośrednio nad stołówką, znajduje się sekretariat oraz gabinety dyrektorów z salą konferencyjną. Na tym piętrze zlokalizowana została także biblioteka, której wnętrze podzielone zostały na dwie strefy. Mobilna ściana akustyczna pozwala na wydzielenie mniejszej przestrzeni do organizowania spotkań literackich, bądź filmowych. W głównej sali biblioteki zaprojektowane zostały regały z dostosowaniem odpowiedniej wysokości półek do wzrostu dziecka. Z formy regału „wyrasta” siedzisko umożliwiające np. siedzenie z interesującą książką. Na środku sali znajdują się ławki z krzesłami, przy których można czytać lektury bądź odrabiać zadania domowe. W ławkach znajdują się wgłębienia na przybory szkolne.

Przedłużenie pomieszczenia biblioteki stanowi zaprojektowana w holu głównym przestrzeń dedykowana dzieciom. Wysokość holu głównego (7m) pozwoliła na wprowadzenie dwukondygnacyjnego „domku czytelnika”. W przestrzeni tej na pierwszej kondygnacji znajdują się wielofunkcyjna zabudowa ścienna, w ramach której umieszczone zostały regały z książkami, skrytki z słuchawkami oraz audio bookami, jak również dotykowe panele z informacjami i grami dotyczącymi patrona szkoły.

Na kondygnacje powyżej prowadzą umieszczone zewnątrz bryły schody. W przestrzeni 2 piętra mogą odbywać się lekcje biblioteczne i spotkania literackie. Wnętrze tego pomieszczenia dostosowane zostało do projekcji filmów. Poza określonymi zajęciami dzieci w ramach przerw między zajęciami mogą korzystać z dedykowanej dla nich przestrzeni. Miejsce to pełni funkcje edukacyjne, ale również wypoczynku i zabawy. Dodatkowo w przestrzeni holu znajdują się siedziska, które posiadają miejsce na książki. Ze względu na to, że są one mobilne i lekkie, mogą być łatwo przesuwane przez dzieci i układane według ich upodobań.

Sufit holu wykonany został również jak w przypadku sal lekcyjnych oraz korytarzy z materiału polepszającego akustykę we wnętrzu. Zaprojektowane wnętrze holu głównego stanowi swoiste forum, a także miejsce integracji całej szkolnej społeczności. Hol główny z wydzielono, specjalnie decydowaną dzieciom, monumentalną bryłą. W bloku sportowym na kondygnacji „0”, „1” oraz „2” znajdują się szatnie damskie oraz męskie wraz z węzłem sanitarnym.

Na kondygnacji „0” znajdują się trzy małe sale do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego. Na kondygnacji „1” znajduje się natomiast duża sala sportowa z balkonem umożliwiającym oglądanie zawodów sportowych. Posadzki w całym obiekcie szkolnym wykonane zostały z tworzywa sztucznego, odporne na duże natężenie, o odpowiednim współczynniku ścieralności, dostosowanego do obiektów edukacji. Stolarka okienna oraz drzwiowa w cały budynku szkolnym została zaprojektowana w ten sposób aby nadać wnętrzu oraz architekturze nowoczesny charakter.

Na terenie obiektu szkolnego zostały wprowadzona identyfikacja wizualna pomagająca orientować się dziecku w danej przestrzeni. Kolorystyka wnętrza utrzymana została w odcieniach szarości, bieli z dominantą kolorystyczną w postaci koloru żółtego, który poprawia nastrój, wyzwala optymizm oraz pobudza twórcze myślenie.

Wróć

Szkoła Podstawowa Nr 17 Poznań
5 (100%) 1 ocena(y)